Jarmuż – dla niemowlaka, czyli wszystko co chciałabyś wiedzieć

Dziecko, Kuchnia
P1100687

Przedstawiam „zielone”, które nadaje się praktycznie do wszystkiego. Przez długi czas było zapomniane, ale wraca do gry. Przechodzi swego rodzaju renesans. Jeżeli jeszcze nie słyszałaś o jarmużu, nie wiesz „czym go się je”, jak najlepiej go mrozić, żeby cieszyć się nim przez długi czas, oraz czy może zagościć w menu Twojego niemowlaka – ten wpis jest dla Ciebie.

Jarmuż – król zimowych warzyw

Na miano króla to trzeba sobie zasłużyć. A czym te zielone listki zyskały taką sławę? Lista zasług długa. Przede wszystkim jest niskokaloryczny, zawiera dużo błonnika i bardzo dużo żelaza. Jest źródłem witaminy A, C i K. Ma działanie antyrakowe, poprawia krzepliwość krwi, stan kości, zwiększa odporność, poprawia metabolizm. Ponadto wpływa na stan cery, włosów, paznokci oraz na wzrok, obniża poziom cholesterolu.

Kilka ciekawostek o jarmużu:

  1. Ma w sobie tyle żelaza, że nazywany jest „małą wołowiną”
  2. Zawiera więcej wapnia niż mleko
  3. Swoimi właściwościami przewyższa wszystkie inne zdrowe produkty
  4. Jest polskim „superfood”

Jarmuż dla niemowlaka?

Jak najbardziej! Dziecku można podać jarmuż już po skończeniu 8 miesiąca życia. Teraz zimą, kiedy mamy sezon na jarmuż jest na to najlepszy moment. Tylko w jaki sposób podać to warzywo niemowlakowi?

P1100705-2

Przede wszystkim należy je umyć. Odciąć środkowa łodygę (jest twarda i gorzka). Ja stosuję trzy podstawowe patenty:

  1. Gotuję na parze, lub w niewielkiej ilości wody i blenduję. Podczas blendowania jarmużu, najlepiej dolać odrobinę wody. Tak powstałą „papkę” możemy dodać do zupki, do ubitych ziemniaczków,do szpinaku, do sosu, czy koktajlu owocowego (u nas hitem jest koktajl banan, awokado, jarmuż, kiwi).
  2. „Na surowo” – jarmuż można jeść na surowo, jednak podając go maluszkowi, najlepiej przelać go wrzątkiem, a następnie zimną wodą. Taki zabieg spowoduje, że liście będą trochę bardziej miękkie. Następnie kroję w drobną kostkę i dodaję do sałatki (ulubiona sałatka mojego roczniaka to: awokado, pomidor, oliwki, jarmuż i kurczak z odrobiną oliwy z oliwek), ale można dodać do każdej sałatki. Możemy posypać nim ziemniaczki czy kanapkę.
  3. Dodaję do zupki. Nigdy nie ugotowałam tyle zupek, co przy swoim niemowlaku. Wiadomo, że dzieci lubią urozmaicenie. A czasem stajesz na rzęsach, aby wymyślić coś nowego. Tymczasem jarmuż nadaje zupie jarzynowej bardzo ciekawy posmak. Mój patent to baza do zupy, na oliwie z oliwek lub oleju kokosowym delikatnie podsmażam cebulę, czosnek i posiekany jarmuż. Można go również dodać do zupy, bez podsmażania.
  4. * jeszcze nie wypróbowane w naszej kuchni, ale bardzo modne ostatnio – chipsy z jarmużu, brzmi całkiem smacznie. Jak zrobimy, na pewno się pochwalę.

Świeży jarmuż najlepiej zużyć w kilka dni. Nie jest zalecane spożywanie jarmużu w wielkich ilościach, ale jeżeli Ty lub Twoje dziecko nie zjadacie kilograma dziennie nie masz się czym martwić. Dwa – trzy razy w tygodniu będzie bezpiecznie i bardzo zdrowo. (jarmuż tak samo jak brukselka, kalafior czy brokuł zawiera składnik, który zaburza wchłanianie jodu)

Mrozimy? Oczywiście. A jak będzie najlepiej? Ja mrożę jarmuż na dwa sposoby:

  1. Zblendowaną papkę w pojemniku na kostki lodu. Są w małych porcjach, można od razu dorzucić do zupki czy koktajlu.
  2. Posiekane liście w specjalnym worku do mrożenia, idealne, aby dodać do sałatki, czy ugotować zupkę z jego dodatkiem.

SMACZNEGO 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *